BAB
3 SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA
3.0 LATAR BELAKANG PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN
NEGARA
•Struktur PENTADBIRAN SEBUAH KERAJAAN MELAYU DAPAT DILIHAT
DENGAN JELAS PADA ZAMAN PEMERINTAHAN KESULTANAN MELAYU MELAKA .
•PADA ABAD KE-19 ,BERLAKU PERUBAHAN CARA BERPOLITIK,SISTEM
PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA.
•BRITISH MULA CAMPUR TANGAN DALAM HAL EHWAL PENTADBIRAN NEGERI-NEGERI
MELAYU DAN MEMPERKENALKAN BENTUK PENTADBIRAN BAHARU DI
TANAH MELAYU
•KEADAAN INI BERLANJUTAN SEHINGGA TANAH MELAYU MENCAPAI KEMERDEKAANDENGAN STRUKTUR PENTADBIRAN YANG BAHARU DIKENALI SEBAGAI
SISTEM PENGASINGAN KUASA.
•MELALUI SISTEM INI BADAN EKSEKUTIF(PENTADBIRAN)MENJALANKAN HAL-EHWAL
PENTADBIRAN NEGARA,MANAKALA BADAN LEGISLATIF(PERUNDANGAN)MEMBENTUUNDANG-UNDANG,BADAN JUDISIARI(KEHAKIMAN) MENJALANKAN PROSES KEHAKIMANDAN KEADILAAN
•WALAUPUN SISTEM PENGASINGAN KUASA INI WUJUD ,NAMUN PADA HAKIKATNYA PENGASINGAN KUASA TERSEBUT SUKAR DIJALANKAN SECARA MENYELURUH
kerana SETIAP BADAN TERSEBUT MEMPUNYAI PERKAITAN ANTARA SATU SAMA LAIN
.
3.1 Komponen Utama Sistem Kerajaan
Malaysia
MAJLIS RAJA-RAJA MERUPAKAN RASMI YANG PALING TINGGI KEDUDUKAN DAN STATUSNYA DALAM NEGARA.BADAN INI DIANGGOTAI OLEH SEMBILAN SULTAN MELAYU DAN EMPAT ORANG GABENORATAU YANG DIPERTUA NEGERI.BADAN INI DIPIMPIN OLEH YDPA.ANTARA TUGAS UTAMA MAJLIS RAJA-RAJA ADLAH SEPERTI YANG BERIKUT:
MAJLIS RAJA-RAJA MERUPAKAN RASMI YANG PALING TINGGI KEDUDUKAN DAN STATUSNYA DALAM NEGARA.BADAN INI DIANGGOTAI OLEH SEMBILAN SULTAN MELAYU DAN EMPAT ORANG GABENORATAU YANG DIPERTUA NEGERI.BADAN INI DIPIMPIN OLEH YDPA.ANTARA TUGAS UTAMA MAJLIS RAJA-RAJA ADLAH SEPERTI YANG BERIKUT:
3.1.1
Majlis Raja-Raja
~MEMILIH YANG diPERTUAN AGONG DAN MEMILIH TIMBALAN YANG diPERTUAN AGONG BAGI
PERSEKUTUAN.
~ MEMBERI PERSETUJUAN ATAU PENOLAKAN TENTANG ADAT ISTIADATAGAMA BAGI
SELURUH PERSEKUTUAN TANAH MELAYUKECUALI SABAH DAN SARAWAK.
~ MEMBERI PERSETUJUAN ATAU ENGGAN MEMBERI PERSETUJUAN KEPADA MANA-MANA
UNDANG-UNDANG ATAU MEMBERI NASIHAT TENTANG PELANTIKAN MANA-MANA JAWATAN
YANG MEMERLUKAN PERSETUJUAN MAJLIS RAJA-RAJA.
~ MEMIKIRKAN TENTANG POLISI NEGARA DAN APA-APA JUA PERKARA
YANG DIFIKIRKAN UNTUK PEMBANGUNAN
NEGARA MERUPAKAN TUGAS SEBUAH BADAN KHASYANG BERTINDAK DALAM MEMELIHARA
HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU. JIKA BERLAKU APA-APA TUNTUTAN ATAU ISU TENTANG
KEDUDUKAN ORANG MELAYU PERKARA terTERSEBUT MESTILAH DIBINCANGKAN TELEBIH
DAHULU DI MAJLIS INI .
• MAJLIS RAJA-RAJA JUGA PERLU BERUNDING DALAM
PERKARA PERLANTIKAN SEBELUM DILANTIK OLEH YDPA ATAS NASIHAT PERDANA
MENTERI IAITU :
i. PELANTIKAN KETUA HAKIM NEGARA,DUA ORANGHAKIM BESAR DAN
HAKIM MAHKAMAH AGUNG SERTA DUA ORANG HAKIM MAHKAMAH TINGGI .
ii. PELANTIKAN KETUA AUDIT NEGARA .
iii. PELANTIKAN AHLI-AHLI SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM DAN
SURUHANJAYA PILIHAN RAYA YANG MERUPAKAN SURUHANJAYA BEBAS .
3.1.2 Badan Pentadbiran Dan Pelaksana (Eksekutif)
Badan Pelaksana
|
Kuasa membuat dasar kerajaan dan melaksanakannya
Kuasa eksekutif terletak pada YDPA. Kuasa tersebut boleh dijalankan oleh
baginda atau jemaah menteri atau mana-mana menteri yang diberi kuasa oleh
Kabinet
Parlimen boleh dengan kuasa undang-undang memberi kuasa eksekutif kepada
orang lain mengikut peruntukan Perlembagaan
|
Kabinet/Jemaah Menteri
|
Badan yang menjalankan kuasa eksekutif yang dipegang oleh YDPA
Merupakan badan tertinggi untuk membentuk dasar kerajaan
Kabinet memberi arahan yang dilaksanakan oleh jentera pentadbiran
Kerajaan Persekutuan
Kabinet bertanggungjawab kepada parlimen, jika PM dapat undi tidak
percaya, seluruh jemaah menteri turut meletak jawatan.Parti yang mendapat
undi majoriti Dewan Rakyat akan membentuk barisan Kabinet
YDPA akan melantik Timbalan Perdana Menteri dan menteri lain atas nasihat
PM
|
Fungsi Kabinet
|
Membuat dan menggubal dasar kerajaan
Memberi arahan bagi melaksanakan dasar
Menentukan dasar kerajaan
Mengatasi masalah kecemasan rakyat dan negara
|
Ahli Kabinet
|
Diterajui oleh PM dan Timbalan PM
Mesyuarat diadakan sekali seminggu pada hari Rabu secara tertutup
|
Setiausaha Kabinet
|
Ketua Setiausaha Negara akan menjadi setiausaha Kabinet
|
Jawatankuasa Tetap
|
mengkaji sesuatu perkara sebelum diputuskan oleh Kabinet
Contohnya Jawatankuasa Perjawatan Mengkaji Keselamatan Jalan Raya
|
Jawatankuasa Khas/Sementara
|
mengkaji sesuatu perkara sebelum diputuskan oleh Kabinet
|
Jabatan Perdana Menteri
|
Menyelaraskan dasar kerajaan persekutuan
Menentukan corak kepimpinan negara
Menentukan pelaksanaan dasar kerajaan secara cekap dan berkesan melalui
kementerian
Diketuai oleh PM
Dibantu oleh Menteri Kabinet
PM dilantik oleh YDPA
|
Organisasi di bawah Jabatan PM
|
Majlis Pembangunan Negara
Majlis Perancangan Negara
Majlis Keselamatan Negara
Jabatan Perkhidmatan Awam
Jabatan Perangkaan Negara
Jabatan Audit Negara
Jabatan Peguam Negara
Badan Pencegah Rasuah
Jabatan Perpaduan Negara
Agensi-agensi pusat
|
Kementerian,Jabatan
|
Melaksanakan tugas eksekutif kerajaan pusat
Biasanya menteri yang tidak mengetuai mana-mana kementerian dikenali
sebagai Menteri Tanpa Berfortfolio
|
Jenis-jenis kementerian
|
Kementerian yang beroperasi di peringkat persekutuan sahaja seperti
Kementerian Luar Negara,Kementerian Pertahanan,Kementerian
Pengangkutan,Kementerian Pengajian Tinggi,
Kementerian yang beroperasi di peringkat persekutuan dan negeri seperti
Kementerian Pelajaran,Kementerian Kesihatan
|
Tugas Kementerian
|
Gubal dasar kerajaan
Merancang rancangan pembangunan
Menyelaras rancangan pembangunan
|
Bidangkuasa Persekutuan
|
Hanya Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa terhadapnya
Dipanggil Senarai Persekutuan
|
Bidang kuasa negeri
|
Hanya Kerajaan Negeri mempunyai kuasa terhadapnya
Dipanggil Senarai Negeri
|
Bidangkuasa persekutuan + negeri
|
Hanya Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri mempunyai kuasa
terhadapnya
Dipanggil Senarai Bersama
|
3.1.3 BADAN PERUNDANGAN (LEGISLATIF)
·
SEJENIS MAJIS PERUNDANGAN PERWAKILAN
YANG MEMILIKI KUASA UNTUK MENGGUBAL, MEMINDA DAN MERATIFIKASIUNDANG-UNDANG.IA DIKENALI
DENGAN BANYAK NAMA, DENGAN YANG PALING UMUM MERUPAKAN PARLIMENDAN KOGRES, WALAUPUN
PENGERTIAN ITU JUGA MEMBAWA PENGERTIAN YANG LEBIH KHUSUS.
STRUTUR BADAN PERUNDANGAN(LEGISLATIF)
3.1.4 BADAN KEHAKIMAN (JUDISARI)
·
Kuasa kehakiman bagi badan-badan
kehakiman di Malaysia diperuntukkan dalam Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan
Malaysia.
Badan kehakiman mempunyai
kuasa :
·
Mendengar dan menentukan perkara sivil
dan jenayah
·
Menentukan kesasihan undang-undang
yang dibuat oleh badan perundangan dan badan pelaksana
·
Mentafsir Perlembagaan Persekutuan dan
Perlembagaan Negeri
KEBEBASAN BADAN KEHAKIMAN
·
Kebebasan badan kehakiman bermaksud ia
bebas daripada kawalan badan pentadbiran dan badan perundangan.Kebebasan badan
kehakiman dapat dilihat pada perkara-perkara berikut:
·
Seseorang hakim ( Hakim Mahkamah
Agung/Hakim Mahkamah Tinggi) setelah dilantik tidak boleh dilucutkaan
jawatannya sebelum mencapai umur bersara, iaitu 65 tahun kecuali jika
didapati kelakuannya tidak baik atau kerana beliau sudah tidak berupaya (tubuh
badannya uzur) atau sebab-sebab lain yang boleh memberi kesan kepada ke
atas tugasnya barulah boleh dipecat.Pemecatan ini pula perlu disyorkan
oleh sebuah tribunal (atas nasihat perdana menteri) yang mengandungi lima
atau lebih hakim yang telah bersara atau sedang memegang jawatan dari Malaysia
atau mana-mana negara Komanwel.
·
Saraan seorang hakim diperuntukkan oleh
Akta Parlimen dan saraan tersebut hendaklah dibayar kepada Kumpulan Wang Yang
Disatukan.
·
Saraan hakim dan syarat-syarat jawatan
yang lain tidak boleh diubah.
·
Kelakuan hakim tidak boleh dibincangkan
dalam mana-mana Majlis Parlimen,kecuali perkara itu telah dikemukakan oleh
tidak kurang daripada satu per empat ahli Dewan Rakyat atau Dewan Negara
tersebut.
Badan PELANTIKAN
·
Pelantikan hakim dibuat oleh Yang
di-Pertuan Agong setelah berunding dengan Majlis Raja-Raja dan mendapat nasihat
daripada Perdana Menteri .Sebelum pelantikan dibuat,Perdana Menteri juga perlu
berunding dengan Ketua Hakim Negara.
·
Dalam pelantikan Hakim Besar Tanah
Malaysia,beliau harus berunding dengan dua orang Hakim Besar Mahkamah
Tinggi.Manakala dalam soal pelantikan Hakim Besar Borneo, beliau perlu
berunding dengan Ketua Menteri Malaysia dan Malaysia.
·
Bagi pelantikan Hakim Mahkamah Agung,
beliau harus berunding dengan dua orang Hakim Besar manakala pelantikan Hakim
Mahkamah Tinggi,beliau perlu berunding dengan Hakim Besar Mahkamah yang
berkenaan sebagai tambahan kepada Ketua Hakim Negara.
·
Hakim Mahkamah Sesyen dilantik oleh Yang
di-Pertuan Agong atas cadangan Hakim Besar.Majistret Kelas Pertama bagi
Malaysia dilantik Yang di-Pertuan Agong.Manakala,pelantikan bagi negeri-negeri
dilantik oleh Raja/Sultan/Gabenor atas cadangan Hakim Besar.
·
Majistret Kelas Kedua bagi Malaysia
dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong dan bagi negeri-negeri dilantik oleh
Sultan/ Raja /Gabenor tanpa Hakim Besar.
Sistem dan Corak Kehakiman di Malaysia
·
Sistem kehakiman di Malaysia berbentuk
persekutuan.
·
Mahkamah di Malaysia dibahagikan kepada
dua iaitu:
·
Mahkamah Persekutuan- terdiri daripada
Mahkamah Atasan, Mahkamah Rendah dan Mahkamah Khas.
·
Mahkamah Negeri- terdiri daripada
Mahkamah Syariah dan Mahkamah Adat (Sabah dan Sarawak)
STRUKTUR BADAN KEHAKIMAN
JENIS MAHKAMAH
3.2 DEMOKRASI
BERPARLIMEN
- Bentuk kerajaan menggubal
undang-undang dan struktur kerajaan ditentukan oleh rakyat. Sistem demokrasi,
undang-undang digubal oleh rakyat melalui perwakilan yg dipilih oleh rakyat utk
bersuara di Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Negara atau kerajaan mengamalkan
sistem demokrasi dipanggil demokratik. Sebuah negara melaksanakan demokrasi
adalah negara yg memperjuangkan kedaulatan rakyat.
3.2.1
MAKSUD DEMOKRASI BERPARLIMEN
- Pemerintahan yang dijalankan secara
perwakilan. Hasil daripada proses pilihan raya rakyat diberi mandat memilih
pemimpin mewakili mereka dan akan menjadi wakil rakyat di Parlimen. Telah
dipupuk dan dipelihara sehingga meweujudkan kestabilan negara. Kebebasan yg
kita nikmati tidak mutlak, tertakluk pada sekatan.
3.2.2
FAEDAH DARIPADA PENGALAMAN SISTEM DEMOKRASI BERPARLIMEN DI MALAYSIA.
- Kestabilan dan kemantapan politik
sistem Demokrasi Berparlimen membolehkan rakyat melalui kerajaan dipilih
merangka, menggubal laksanakan strategi pembangunan negara. Kerajaan berjaya
melaksanakan Dasar Ekonomi Baru bertujuan membasmi kemiskinan tanpa mengira
kaum dan menyusun semula Malaysia bagi mencapai perpaduan mengekalkan keamanan
negara.
3.3
RAJA BERPERLEMBAGAAN
- Era Kesultanan Melaka, Raja tonggak
pemerintahan lambang kedaulatan negeri. Semasa prakolonial, raja Melayu
merintah bawah sistem ' monarki mutlak ' pada tahun 1957.
3.3.1
MAKSUD RAJA BERPERLEMBAGAAN
- Sistem pemerintahan beraja mengikut
peruntukan Perlembagaan Malayisa. YDPA bertindak Perlembagaan Persekutuan
Malaysia dan atas nasihat Perdana Menteri. Tidak boleh bertindak sendirian
kecuali perkara tertentu.
3.3.2
YANG di-PERTUAN AGONG
- YDPA kalangan 9 orang raja Melayu daripada
9 negeri Melayu bergilir-gilir. Pemilihan YDPA ikut peruntukan termaktub dalam
Perlembagaan Persekutuan Malaysia.
3.3.3 MAJLIS RAJA-RAJA
- Ditubuhkan pada tahun 1948 Persekutuan
Tanah Melayu. Sembilan Negeri Melayu dan dua negeri selat. Ditadbir Malayan
Union dibawah pemerintahan tertinggi Gabenor British, 1946 dan 1948. Negeri di
semenanjung di perintah secara berlainan, 5 negeri melayu tidak bergabung (kedah,perlis,kelantan,terengganu
dan johor) 4 bergabung negeri melayu bersekutu (pahang,perak,selangor,negeri
sembilan) tahun 1896 dan 1941 serta 3 negeri selat ( pulau
pinang,melaka,singapura). Negeri melayu bersekutu menganjurkan Durbar, forum
bersama raja pihak pentadbir British bermesyuarat masa ke masa. Durbar ialah
precursor, pelopor kepada majlis raja-raja sekarang.
FUNGSI
MAJLIS RAJA-RAJA
- Majlis raja bukan agung tetapi unik
majlis merupakan satu satunya institusi rupa wujud di dunia pada masa ini.
Negara mencapai kemerdekaan, majlis raja raja dikanunkan mengikut perkara 18
perlembagaan persekutuan fungsi mengikut jadual kelima perlembagaan persekutuan
seperti memilih YDPA dan timbalan yang di pertuan agong bagi persekutuan ikut
peruntukan jadual ketiga, setuju atau tidak undang-undang dan buat atau beri
nasihat mengenai perlantikan menurut perlembagaan memerlukan persetujuan majlis
raja-raja.
BUDI
BICARA MAJLIS RAJA-RAJA
- Anggota majlis raja-raja bertindak
menurut budi bicara mereka dlm apa-apa urusan berhubung dgn tugas seperti
memilih atau memecat YDPA dari jawatan atau memilih timbalan YDPA, beri nasihat
mengenai pelantikan ditetapkan oleh perlembagaan.
MESYUARAT MAJLIS RAJA-RAJA
- Semua raja dan para YDPN automatik
jadi anggota majlis raja-raja. Kehadiran adalah mustahak. Tidak boleh jadi
anggota majlis raja maksud mesyuarat berhubung pemilihan YPDA dan timbalan YDPA
melucutkan jawatan dan membincangkan keistimewaan raja.
3.4
PILIHAN RAYA
- Satu mekanisme untuk memberi peluang
kepada rakyat melaksanakan hak demokratiknya untuk menentukan penubuhan
kerajaan baik di peringkat persekutuan ataupun negeri. Proses untuk memilih
wakil rakyat yang akan memerintah sama ada di peringkat negeri mahupun
persekutuan. Dilakukan secara sulit. Calon dapat banyak undi dikira menang.
3.4.2
SEJARAH PILIHAN RAYA DI MALAYSIA
- Pada Julai 1955,Pilihan Raya
Persekutuan pertama di tanah melayu diadakan.Antara parti tersebut adalah Parti
Perikatan seperti UMNO, MCA, MIC. Perikatan bertanding di kesemua
52 kerusi. Parti Negara pimpinan Dato’ Onn mengemukakan 33 orang
calon. Parti Islan Se-Tanah Melayu(PAS) dengan 11 orang calon. Parti-
parti lain seperti Parti Buruh,Pertubuhan Melayu dan lain-lain . Setelah
selesai kiraan undi,PERIKATAN memenangi 51 daripada 52 buah kerusi yang
dipertandingkan. Kerusi yang sebuah lagi dimenangi oleh PAS.
3.4.3
FUNGSI PILIHAN RAYA
- Menubuhkan sebuah kerajaan
demokrasi, mengekalkan pucuk pimpinan, pemilihan calon bagi mengisi jawatan
tertinggi kerajaan, meneruskan legasi negara demokrasi berparlimen, memberi
peluang kepada rakyat untuk memilih dan menukar pucuk pimpinan, menguatkan
kestabilan dan legitimasi dalam sebuah organisasi dan komuniti politik.
3.4.4
SURUHANJAYA PILIHAN RAYA
- Menubuhkan sebuah kerajaan demokrasi,
mengekalkan pucuk pimpinan, pemilihan calon bagi mengisi jawatan tertinggi
kerajaan, meneruskan legasi negara demokrasi berparlimen, memberi peluang
kepada rakyat untuk memilih dan menukar pucuk pimpinan, menguatkan kestabilan dan
legitimasi dalam sebuah organisasi dan komuniti politik.Pada 2002, pindaan
kepada Perlembagaan Persekutuan diluluskan bagi menambah keanggotaan SPR
menjadi 7 orang iaitu seorang Pengerusi, seorang timbalan Pengerusi, 5
ahli termasuk seorang ahli dari Sabah dan Sarawak. Suruhanjaya membentuk sebuah
urus setia yang diketuai oleh seorang setiusaha . Setiusaha berperanan sebagai
ketua pentadbir. Setiusaha pertama ialah Encik H.Cassidy yang berkhidmat dari
tahun 1957-1958.
KEANGGOTAAN
SPR
- Ahli - ahli SPR dilantik oleh YDPA (
Yang DiPertuan Agong ) selepas berunding dengan Majlis Raja- Raja. Ahli-ahli
tersebut akan membantu SPR dan Ahli ahli terdiri daripada seorang pengerusi,
seorang timbalan pengerusi, 3 ahli dari Sabah dan Sarawak.
FUNGSI
SPR
- Mengkaji dan membuat persempadan
bahagian pilihan raya, menjalankan urusan pendaftaran pemilih dan penyemakan
daftar pemilih, menjalankan pilihan raya umum dan pilihan raya kecil,
mendaftar calon calon yang bertanding
dan pastikan calon tersebut memenuhi kriteria dan kelayakan yang diperlukan.
3.4.5
SISTEM PILIHAN RAYA
- Pilihan raya dari segi takrifnya boleh
dikaitkan dengan perbuatan memilih dan ia adalah berbeza pula dengan
perbuatan melantik. Sistem pemilihan yang biasa diamalkan boleh dikenal pasti
mengikut kategori berikut sistem proportional. Sistem mudah (simple
first-past-the-post) atau single member territorial representation. Malaysia
mengamalkan pemilihan sistem simple first-past- the-post. Menerusi sistem ini,
calon yang menang ialah calon yang mendapat undi terbanyak (walaupun dengan
kelebihan satu undi sahaja). Sistem ini digunakan sejak pilihan raya umum
pertama diadakan pada tahun 1959.
BILANGAN
KERUSI/KAWASAN
- Seorang calon dipilih untuk mewakili
penduduk-penduduk sesuatu bahagian pilihan raya di Parliman (Pilihan Raya Umum)
/ Dewan Undangan Negeri (Pilihan Raya Negeri). Terdapat 22 kerusi Dewan Rakyat
(parlimen) dan 578 kerusi Dewan Undangan Negeri.
PERSEMPADANAN
SEMULA BAHAGIAN-BAHAGIAN PILIHAN RAYA
- SPR bertanggungjawab mengkaji semula
bahagian pilihan raya parlimen dan negeri. Menjalankan kajian setiap tidak
kurang lapan tahun.
PENDAFTARAN
PEMILIH
- Seorang pemilih mestilah mendaftar
dengan SPR sebelum dia boleh mengundi dalam pilihan raya bagi Dewan Rakyat atau
Dewan Undangan Negeri. Layak untuk mendaftar jika warganegara Malaysia, berumur
tidak kurang daripada 21 tahun pada tarikh kelayakan, seorang penduduk di
mana-mana bahagian pilihan raya di Malaysia, tidak hilang kelayakan.
HILANG
KELAYAKAN PEMILIH
- Pada tarikh kelayakan, ditahan kerana
tidak siuman atau sedang mengalami tahanan penjara, sebelum tarikh
kelayakan,telah didapati bersalah dan dihukum mati atau penjara untuk tempoh 12
bulan dan masih menjalani hukuman pada tarikh kelayakan, telah didapati
bersalah di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, telah memperoleh kerakyatan
asing.
SEMAKAN
DAFTAR PEMILIH
- Daftar - daftar pemilih baharu
disediakan setiap 3 bulan sekali dan pendaftaran dipamerkan selama 7 hari bagi
tujuan urusan tuntutan dan bantahan. Daftar pemilih untuk tahun berkenan akan
disahkan oleh suruhanjaya dalam tempoh sebulan. Semasa semakan daftar induk,
nama-nama pemilih yang sudah meninggal dunia dan yang sudah hilang kelayakan
dan dikeluarkan daripada daftar berkenaan.
PERMULAAN
PILIHAN RAYA DAN PROSES PENAMAAN CALON
- Pilihan Raya Umum atau Pilihan Raya
Kecil bermula dengan pengeluaran writ pilihan raya oleh Suruhanjaya Pilihan
Raya kepada Pegawai Pengurus. Pada masa yang sama satu notis akan diwartakan,
menetapkan tarikh-tarikh hari penamaan calon dan hari mengundi.
PENGGUNAAN
SIMBOL
- Seorang calon parti politik boleh
menggunakan simbol parti jika dapat kebenaran bertulis dari ketua parti
berkenaan. Calon bebas memilih simbol yang disediakan SPR untuk dicetak pada
kertas undi.
KEMPEN
- SPR merangka peraturan khas berkempen
yang tertera dalam Akta Kesalahan Pilihan Raya 2002. Kempen boleh dimulakan
selepas selesai proses penamaan calon. Mesti berhenti pada 12.00 tengah malam
sebelum hari mengundi. SPR menubuhkan jawatankuasa pada peringkat pusat atau
negri bahagian pilihan raya beri penerangan pada parti dan petugas undang dan
peraturan pilihan raya.
Parti politik dibenarkan membentangkan
manifesto masing masing.
Deposit dipulangkan selepas 14 hari
selepas 14 hari sekiranya menanggalkan poster.
HARI
MENGUNDI
- Hari mengundi adalah merujuk
kepada hari pemilih-pemilih membuang undi. Secara rasmi hari mengundi bermula
dari selepas 12.00 tengah malam dan berakhir dengan pengumuman keputusan
pilihan raya. Namun demikian, waktu membuang undi ditetapkan dari jam 8.00 pagi
hingga jam 5.00 petang di seluruh Malaysia. Bagi kawasan-kawasan pedalaman,
unit-unit bergerak digunakan bagi memastikan kelancaran membuang undi. Selain
dari itu, waktu membuang undi mungkin berbeza antara daerah-daerah.
BARUNG
SPR
- Seseorang calon tidak dibenarkan
mendirikan pondok di mana-mana pusat mengundi di kawasan tempat calon itu
bertanding. Walau bagaimanapun, parti-parti politik dibenarkan untuk mengadakan
bilik operasi jika sekiranya terletak diluar jarak 50 meter dari pusat
mengundi. Bagi memastikan kelancaran pengundian,SPR akan mendirikan barung SPR
di pusat-pusat mengundi. Barung-barung iniadalah untuk membantu pemilih
menyemak nombor siri mereka dalam daftarpemilih dan saluran supaya pengundian
berjalan dengan teratur.
KEBENARAN UNTUK MEMASUKI TEMPAT MENGUNDI
- Harus diketahui bahawa hanya pemilih-pemilih yang nama mereka terdapat dalam daftar pemilih bagi sesuatu tempat mengundi sahaja boleh dibenarkan masuk untuk membuang undi. Pengundi mestilah membawa kad pengenalan pemilih yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara sebagai pengenalan diri dan perlu ditunjukkan di tempat mengundi.
CARA-CARA MENGUNDI
- Hanya boleh memangkah seorang calon sahaja dengan tanda "X". Pengundi perlu melipat mengikut garisan dikertas undi. Masukkan kertas undi dalam peti undi yang disediakan dan jika diadakan pilihan raya serentak (Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri), kertas-kertas undi mestilah ditandakan, dilipat dan dimasukkan dalam peti undi yang berasingan yang telah ditandakan dengan sama ada 'PARLIMEN' dan 'NEGERI' .
UNDI POS
- Dihantar dengan pos seawal yang mungkin kepada pemilih yang layak mengundi. Kertas undi pos mesti sampai kepada Pegawai Pengurus selewat-lewatnya jam 5.00 petang pada hari mengundi. Prosedur-prosedur yang lengkap telah disediakan untuk menjaga kerahsiaan undi.
PENGIRAAN DAN PENJUMLAHAN UNDI
- Dijalankan oleh Ketua Tempat Mengundi di tempat mengundi atau disebuah pusat pengiraan undi yang ditetapkan. Undi pos pilihan raya dikira oleh Pegawai Pengurus dipusat pengiraan undi yang ditetapkan. Mereka yang dibenarkan memasuki tempat mengundi ialah ahli-ahli dan Pegawai SPR, pegawai yang dilantik oleh SPR, kerani mengira undi dan calon, wakil serta ejen mengira undi. Kehadiran ejen-ejen calon adalah untuk memastikan pengiraan undi dijalankan mengikut proses yang betul seperti yang ditetapkan oleh undang-undang dan peraturan. Selepas selesai pengiraan undi, keputusan-keputusan pengundian akan dikemukakan kepada Pegawai Pengurus dipusat penjumlahan undi. Pegawai pengurus akan mengisytiharkan calon yang mendapat undi majoriti sebagai wakil yang terpilih bagi bahagian pilihan raya berkenaan.
KEBENARAN UNTUK MEMASUKI TEMPAT MENGUNDI
- Harus diketahui bahawa hanya pemilih-pemilih yang nama mereka terdapat dalam daftar pemilih bagi sesuatu tempat mengundi sahaja boleh dibenarkan masuk untuk membuang undi. Pengundi mestilah membawa kad pengenalan pemilih yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara sebagai pengenalan diri dan perlu ditunjukkan di tempat mengundi.
CARA-CARA MENGUNDI
- Hanya boleh memangkah seorang calon sahaja dengan tanda "X". Pengundi perlu melipat mengikut garisan dikertas undi. Masukkan kertas undi dalam peti undi yang disediakan dan jika diadakan pilihan raya serentak (Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri), kertas-kertas undi mestilah ditandakan, dilipat dan dimasukkan dalam peti undi yang berasingan yang telah ditandakan dengan sama ada 'PARLIMEN' dan 'NEGERI' .
UNDI POS
- Dihantar dengan pos seawal yang mungkin kepada pemilih yang layak mengundi. Kertas undi pos mesti sampai kepada Pegawai Pengurus selewat-lewatnya jam 5.00 petang pada hari mengundi. Prosedur-prosedur yang lengkap telah disediakan untuk menjaga kerahsiaan undi.
PENGIRAAN DAN PENJUMLAHAN UNDI
- Dijalankan oleh Ketua Tempat Mengundi di tempat mengundi atau disebuah pusat pengiraan undi yang ditetapkan. Undi pos pilihan raya dikira oleh Pegawai Pengurus dipusat pengiraan undi yang ditetapkan. Mereka yang dibenarkan memasuki tempat mengundi ialah ahli-ahli dan Pegawai SPR, pegawai yang dilantik oleh SPR, kerani mengira undi dan calon, wakil serta ejen mengira undi. Kehadiran ejen-ejen calon adalah untuk memastikan pengiraan undi dijalankan mengikut proses yang betul seperti yang ditetapkan oleh undang-undang dan peraturan. Selepas selesai pengiraan undi, keputusan-keputusan pengundian akan dikemukakan kepada Pegawai Pengurus dipusat penjumlahan undi. Pegawai pengurus akan mengisytiharkan calon yang mendapat undi majoriti sebagai wakil yang terpilih bagi bahagian pilihan raya berkenaan.
PETISYEN PILIHAN RAYA
- Keputusan pilihan raya boleh dicabar di mahkamah. Petisyen pilihan raya dikemukakan ke Mahkamah Tinggi dalam masa 21 hari selepas keputusan pilihan raya. SPR mengeluarkan notis pilihan raya baharu jika pilihan raya batal.
PENYATA PERBELANJAAN PILIHAN RAYA
- Seorang calon tidak layak membelanjakan melebihi RM200,000 bagi Dewan Rakyat dan RM100,000 bagi Dewan Undangan Negeri. Laporan perbelanjaan mestilah dihantar kepada Pengarah Pilihan Raya Negeri 31 hari selepas tarikh keputusan pilihan raya. Gagal mengemukakan dalam tempoh ditetapkan satu kesalahan dibawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.
PENYIMPANAN DAN PELUPUSAN
- Aspek penting adalah penyimpanan kertas undi dan dokumen lain yang berkaitan. Dokumen mestilah disimpan dalam peti khas dan dikunci dengan disaksikan ejen ejen calon. Pengarah Pilihan Raya Negeri menyimpan daftar pemilih yang telah ditandakan . Peti boleh dibuka atas arahan Hakim Mahkamah Tinggi, jika ada kes petisyen. Selepas 6 bulan, Pegawai Pengurus melupuskan kertas undi. Pegawai pengurus mengemukakan sijil pelupusan kepada Pengarah PIlihan Raya Negeri.
Disediakan Oleh : Nur Adha Syamira Binti Mohd Zulkifli
Comments
Post a Comment